Specjalistyczne maszyny na torach
Zanim jednak na trasę wyruszą pociągi z powyższą prędkością niezbędne jest odpowiedne przygotowanie torowiska. Możliwość podróży w takim tempie zapewnią prace specjalistycznych maszyn.
- Od Rawicza w stronę Czempinia regulację 70 km torów prowadzi tzw. podbijarka. Następnie do szlifowania szyn wykorzystywany jest pociąg Speno. To maszyna, która „bada” ultradźwiękami powierzchnie szyn, a następnie szlifuje z dokładnością poniżej milimetra. Takie działania zwiększą komfort podróży pociągiem, ograniczą hałas, a także wydłużą czas użytkowania torów - mówi Radosław Śledziński, rzecznik wielkopolskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Według jego zapewnień, praca maszyn nie wpływa na rozkład jazdy pociągów. Wymagana jest natomiast specjalna organizacja ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych, gdzie przygotowany musi być tor i zabezpieczony teren skrzyżowania.
- Prace na skrzyżowaniach zajmują od kilku godzin do 2 dni i są uzgadniane z zarządcami dróg. Zakończenie robót przewidziane jest w kwietniu - mówi Radosław Śledziński.
Ma być ciszej i wygodniej
Na dolnośląskim odcinku trasy Wrocław - Poznań oraz między Poznaniem a Czempiniem pociągi już jeżdżą z prędkością do 160 km/h. Dzięki wykonaniu prac na ostatnim odcinku, czas podróży ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Wielkopolski ma skrócić się o nawet 90 minut zająć tylko godzinę i 30 minut.
Między Czempiniem a Dolnym Śląskiem podróżni korzystają już z nowych peronów w 11 miejscowościach, m.in. Kościanie, Lesznie i Rawiczu. Na dworcach wybudowano również windy i pochylnie dla osób niepełnosprawnych. Powstały także nowe wiadukty kolejowe i drogowe, m.in.: w Bojanowie (Pakówce), Kościanie (na ul. Gostyńskiej) oraz w Rawiczu (na ul. Piłsudskiego i Świetojańskiej).
- Na objętym modernizacją odcinku pociągi jeżdżą dwoma nowymi torami z siecią trakcyjną i nowoczesnym systemem sterowania - dodaje Śledziński.
Wrażenie robi nie tylko ogrom prac przy modernizacji linii, ale także kwota całej inwestycji, której wartość wynosi ok. 1,5 mld zł. Zadanie realizowane jest przy współudziale środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę”. Dofinansowanie wynosi ok. 1 mld zł.
Mieszkańcy czekają na przejście
Z wielką niecierpliwością na zakończenie inwestycji i oddanie do użytku wiaduktu kolejowego oraz przejścia dla pieszych czekają mieszkańcy Masłowa, którzy od kilku lat muszą korzystać z niewygodnych objazdów. "Światełko w tunelu" pojawiło się ostatnio dla pokonujących trasę pomiędzy Masłowem i Rawiczem pieszo oraz rowerami - według zapewnień głównego wykonawcy, jeśli warunki atmosferyczne na to pozwolą, to przejście dla nich wzdłuż tunelu zostanie udostępnione 15 marca.
Kiedy z ulga odetchną pozostali mieszkańcy podrawickiej wsi? Możliwe, że na wiosnę, gdy zapowiedziano uruchomienie wiaduktu kolejowego i skończą się dla nich kłopotliwe objazdy.
BĄDŹ ZAWSZE NA BIEŻĄCO!
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?