Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Góra. Pociągi coraz bliżej? Władze województwa chcą, aby gmina wystąpiła do GDDKiA o budowę wiaduktu kolejowego [ZDJĘCIA]

Anna Machowska
Anna Machowska
Sprawa przywrócenia połączenia kolejowego w Górze nabiera tempa. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zwrócił się właśnie do burmistrz Góry, aby gmina wystąpiła do poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o rozpoczęcie procedury związanej z budową wiaduktu kolejowego.

Przypomnijmy, że samorząd województwa dolnośląskiego już w ubiegłym roku zadeklarował chęć przejęcia, a później reaktywacji nieczynnej linii 372 w kierunku Bojanowa. Środki na ten cel władze województwa zamierzają pozyskać z rządowego programu Kolej Plus.

Obecny w Górze radny Patryk Wild, nazywany „ojcem dolnośląskiej kolei” zaznaczył, że zdaje sobie sprawę z faktu, iż kilka lat temu torowisko na linii Góra – Bojanowo zostało częściowo rozebrane pod budowę S5. Podkreślił jednak, że na mocy podpisanego w 2010 roku porozumienia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zobowiązała się do budowy mostu kolejowego nad S5 w Bojanowie, jeśli aktualny zarządca zgłosi uzasadnioną ekonomicznie i społecznie potrzebę jej reaktywacji.

- Dzięki zapobiegliwości burmistrz Góry Ireny Krzyszkiewicz wynegocjowano porozumienie, które zakłada, że GDDiK wybuduje w tym miejscu wiadukt kolejowy. Przyznam, że gdyby tego porozumienia nie było nie wiem, czy rozważalibyśmy w ogóle przejęcie tej linii – mówił wówczas Patryk Wild.

Wniosek o przejęcie linii 372 władze samorządu województwa złożyły już kilka miesięcy temu. Jest on wciąż procedowany przez PKP SA i Ministerstwo Infrastruktury.

- W tej kadencji samorządu powinniśmy uruchomić tę linię – przekonuje wciąż P. Wild.

Sam remont nieczynnej linii kolejowej, która liczy ponad 15 km, szacowany jest aż na 30 – 40 mln zł, w zależności od tego, czy zostałby ona od razu zelektryfikowana.

- Zakładam, że zgodnie z umową koalicyjną uda nam się pozyskać pieniądze z rządowego programu Kolej Plus. Jeśli tak się nie stanie to będziemy aplikować o środki unijne. Istnieje duża szansa, że je otrzymamy, bo w nowej perspektywie unijnej w dużej mierze mają być one przeznaczone na transport niskoemisyjny. Na projekt i budowę wiaduktu trzeba liczyć co najmniej dwa lata – tłumaczył już wcześniej P. Wild.- Niemniej każdy z tych wariantów oznacza, że do końca tej kadencji linię Góra – Bojanowo uda się uruchomić.

Przywracanie lokalnych połączeń kolejowych to trend widoczny w całym kraju, ale Dolny Śląsk jest niekwestionowanym liderem w tym temacie. Może poszczycić się wzrostem ruchu pasażerskiego na torach aż o 80 proc.

- Dzięki naszym działaniom kolej powróciła już do wielu miast Dolnego Śląska. Obecnie tylko 4 z 26 miast powiatowych w województwie nie mają połączenia kolejowego. Obok Góry są to Polkowice, Złotoryja i Lwówek Śląski – podkreśla P. Wild.

Jednocześnie Patryk Wild przyznaje, że dla innego miasta w powiecie górowskim, do którego niegdyś dojeżdżały pociągi temat kolei jest zamknięty. Chodzi oczywiście o Wąsosz.

- S5 przecięła dawną trasę, a w tym przypadku nie ma żadnego porozumienia w sprawie przywrócenia linii i budowy wiaduktu. Ponadto jej okrężny i przez to wydłużony przebieg z Rawicza nie jest optymalny dla reaktywacji linii. Samo miasteczko ma też bardzo małą populację jak na połączenie kolejowe prowadzące tylko do tej miejscowości. Większe prawdopodobieństwo widzę w stworzeniu tu ścieżki rowerowej (z kładką nad S5) ewentualnie dostępnej dla pilotażowego zastosowania pojazdów autonomicznych – zaznacza P. Wild.

W naszej galerii możecie zobaczyć, jak wyglądają tory i dworzec w Górze

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rawicz.naszemiasto.pl Nasze Miasto