Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Droga ekspresowa S5 z Kaczkowa do Korzeńska dopiero za półtora roku?

DAN
archiwum Polskapresse
Sojusz Lewicy Demokratycznej zaczyna zbierać podpisy pod petycją do premiera Donalda Tuska w sprawie realizacji budowy drogi ekspresowej S5, która ma przebiegać z Gdańska przez Bydgoszcz i Poznań, aż do Wrocławia. Tymczasem końca budowy rozpoczętego przed dwoma laty odcinka ekspresówki z Kaczkowa do Korzeńska (na granicy Wielkopolski i Dolnego Śląska) jak nie było widać, tak nadal nie widać. Inwestycja miała zostać oddana w październiku tego roku, ale jak się okazuje, może to nastąpić nawet za półtora roku.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami rządu oraz wyborczymi obietnicami co niektórych wielkopolskich parlamentarzystów droga ekspresowa S5, która ma przebiegać z północy na południe kraju przez cztery województwa, miała powstać na Euro 2012. Mistrzostwa minęły, a trasy łączącej Gdańsk z Wrocławiem nadal nie ma, a i perspektywy jej realizacji w najbliższych latach stoją pod dużym znakiem zapytania. Cała inwestycja jest w powijakach.

Zobacz też: Rawicz: Kierowca zasnął za kierownicą [ZDJĘCIA]

Część odcinków jest obecnie budowana, a część znajduje się w tak zwanym załączniku 1A do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 - 2015, co oznacza że ich budowa rozpocznie się jeśli znajdą się na to środki finansowe. W załączniku tym znajdują się między innymi fragmenty S5 ze Żnina do Gniezna o długości 18 kilometrów oraz 78 kilometrowy odcinek z Leszna do Poznania. Jest też załącznik numer 2, w którym znalazły się odcinki Nowe Marzy – Bydgoszcz oraz Bydgoszcz – Żnin. Dla nich trwają obecnie prace przygotowawcze, ale nie ma szans, by ich budowa rozpoczęła się do 2013 roku. Tu także terminy będą uzależnione od dostępnych środków finansowych.

Dotychczas w Wielkopolsce rozpoczęte zostały budowy odcinków z Gniezna do Poznania o długości 35 kilometrów oraz z Kaczkowa do Korzeńska o długości 29,3 kilometra. Pierwszy z wymienionych fragmentów formalnie do końca września będzie jeszcze placem budowy, choć jego wcześniejsze oddanie do ruchu nastąpiło w czerwcu.

Drugi z odcinków znajdujący się w regionie leszczyńskim pierwotnie miał zostać oddany w październiku tego roku. Wiadomo, że nie ma najmniejszych szans na dotrzymanie tego terminu, bo inwestycja została zrealizowana w zaledwie około 50 procentach. Perturbacje są związane z problemami finansowymi firm wchodzących w skład konsorcjum budowlanego, które miało wykonać nie tylko ekspresówkę, ale także 9 kilometrów drogi krajowej numer 36, która stanowić ma obwodnicę Rawicza.

Na placu budowy została dziś tylko spółka ,,Alpine Bau". Pozostali wykonawcy, czyli spółki ,,PGB", ,,Hudrobudowa" i ,,Aprivia" zgłosiły wnioski o upadłość układową lub są w trakcie likwidacji. Na placu budowy jest też mniej robotników. Przed kilkoma miesiącami pracowało ich około 1,1 tysiąca, a obecnie około 600. Na skutek tego oraz wcześniejszych opóźnień związanych z przekazaniem gruntów pod budowę i likwidacją torowiska na trasie z Bojanowa do Góry, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zgodziła się na wydłużenie terminu oddania inwestycji do czerwca 2013 roku. Problem w tym, że obecnie nie chce na niego przystać wykonawca, który z uwagi na wzrost cen paliw oraz materiałów budowlanych wystąpił do dyrekcji z wnioskiem o zwiększenie wartego 950 milionów złotych kontraktu o dodatkowe 140 milionów złotych. ,,Alpine Bau" zapowiada, że w przeciwnym wypadku inwestycja może potrwać nawet do 2014 roku. Rozmowy nadal trwają.

Jak tłumaczą urzędnicy z GDDKiA, termin może jeszcze ulec zmianie przy założeniu, że do końca tego roku uda się oddać do ruchu budowany fragment drogi krajowej numer 36. W takiej sytuacji pracownicy mogliby zostać przeniesieni z obwodnicy Rawicza na plac budowy ekspresowej piątki.

Lewica zbiera podpisy ws. S5

Polityce Sojuszu Lewicy Demokratycznej w Wielkopolsce rozpoczynają zbieranie podpisów pod petycją dotyczącą realizacji budowy drogi ekspresowej S5.
– Domagamy się realizacji obietnic składanych przez Rząd dotyczących realizacji drogi ekspresowej S5 łączącej Gdańsk, Bydgoszcz, Poznań i Wrocław – tak rozpoczyna się pismo, które sygnowane jest podpisami Przewodniczącego SLD w Wielkopolsce Wiesława Szczepańskiego oraz przewodniczących partii z trzech pozostałych województw, przez które przebiegać ma ekspresowa piątka. We wrześniu działacze SLD będą zbierać podpisy mieszkańców, szczególnie w tych powiatach, gdzie budowana ma być droga. Dla wielu miejscowości, ekspresówka jest inwestycją wręcz strategiczną, która nie tylko ułatwi komunikację, ale także stanie się obwodnicą odciążającą je z ruchu tranzytowego. Dzięki poparciu społeczeństwa politycy Sojuszu mają nadzieję na przyspieszenie budowy. Zwrócili się także do prezydenta Bronisława Komorowskiego z wnioskiem o objęcie jej honorowym patronatem.

Dołącz do nas na Facebooku

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rawicz.naszemiasto.pl Nasze Miasto